Menu Close

29/6/2021

Ἐλθέτω ἡ Βασιλεία Σου

Δεν αρκεί λοιπόν να λατρεύουμε και να αγιάζουμε το Όνομα του Θεού. Πρέπει να εργαζόμαστε και για τον ερχομό της Βασιλείας Του, έτσι ώστε αυτή να κατεβεί από τον ουρανό στη γη.

Η Βασιλεία του Θεού κατέχει κεντρική θέση στο κήρυγμα του Ιησού, το οποίο αρχίζει με τα λόγια: «Μετανοεῖτε, ἤγγικε γὰρ ἡ Βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Η ίδια η Γραφή ονομάζει το μήνυμα του Ιησού «εὐαγγέλιον τῆς Βασιλείας».

Η Βασιλεία του Θεού είναι εκείνη η κατάσταση των πραγμάτων, όπου ο Θεός θεωρείται αληθινά ως Κυρίαρχος, ως Βασιλεύς όχι μόνο του ουρανού αλλά και της γης. Ο Ιησούς απήντησε στον Πιλάτο: «Εσύ το είπες ότι είμαι βασιλεύς».

Ο Πατήρ εμπιστεύθηκε στον Υιό την άσκηση αυτής της βασιλικής εξουσίας. Από τη στιγμή που τελείωσε η ορατή και επίγεια αποστολή του Υιού, η Βασιλεία του Θεού εγκαθίσταται στις ψυχές δια της αοράτου ενεργείας του Αγίου Πνεύματος.

Ο Ιησούς έλεγε: «Μην αναζητάτε τη Βασιλεία του Θεού εδώ κι εκεί. Η Βασιλεία του Θεού είναι μέσα σας».

Πρόκειται για μια κατάσταση της ψυχής. Συνίσταται στο να κάνουμε τον Χριστό Κύριο της ζωής μας, να ακούμε και να ακολουθούμε τις οδηγίες του Αγίου Πνεύματος, να αγαπούμε τον Θεό με όλη τη δύναμη της καρδιάς μας και τον διπλανό μας σαν τον εαυτό μας. Σκοπός της επίγειας πορείας μας είναι ακριβώς να εγκατασταθεί η Βασιλεία του Θεού μέσα στη συνείδησή μας, αυτός είναι ο πολύτιμος μαργαρίτης, που γι’ αυτόν αξίζει να παραιτηθούμε από όλα τα υπόλοιπα.

Όποιος έχει δεχτεί τον Θεό ως Βασιλέα, δεν μπορεί να περιορίσει αυτή τη Βασιλεία μόνο στο δικό του πρόσωπο. Κατ’ ανάγκην θα προσπαθεί να επεκτείνει τη Βασιλεία του Θεού γύρω του. Αναμφίβολα η Βασιλεία είναι μέσα μας και θα ήταν καθαρή τρέλα να θέλουμε να εργαστούμε γι’ αυτήν γύρω μας, αν δεν είμαστε πρώτα εμείς απόλυτα υποταγμένοι στον Χριστό ως Βασιλέα. Κάθε ένας όμως, που ειλικρινά έχει επιλέξει τον Ιησού ως Κύριο και Βασιλέα του, θα αγαπά τους άλλους όπως τον εαυτό του: κατά συνέπεια θα μάχεται ενάντια σε κάθε αδικία, κάθε πόνο, κάθε μορφή κακού. Θα ενεργεί πάντα με τέτοιο τρόπο, ώστε με τις πράξεις του η ανθρώπινη κοινωνία να γίνεται καλύτερη, πιο αδελφική. Η Βασιλεία του Χριστού δεν θα είναι μόνο ηθικής φύσεως που θα αφορά τα άτομα, αλλά μια Βασιλεία, που θα υποτάσσει στο Ευαγγέλιο όλες τις κοινωνικές τάξεις, όλα τα έθνη, όλες τις φυλές. Υπάρχει και θα υπάρχει πάντα σύγκρουση ανάμεσα στη Βασιλεία του Θεού και στο πνεύμα του κακού, στον άρχοντα του αιώνος τούτου. Θα υπάρχει σύγκρουση ανάμεσα στη Βασιλεία του Θεού και στις αξιώσεις του Καίσαρος, ανάμεσα στο Ευαγγέλιο και στα δόγματα και τις δυνάμεις του ολοκληρωτισμού. Ο Χριστιανός, ό,τι και αν του στοιχίσει, θα επιλέξει τη Βασιλεία του Θεού.

Ο Ιησούς έλεγε: «Ἡ Βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου». Η Βασιλεία του Θεού μπορεί να φανερώνεται σ’ αυτόν τον κόσμο, δεν είναι όμως απ’ αυτόν τον κόσμο: δηλαδή δεν ταυτίζεται απολύτως με τίποτε απ’ όσα είναι γήινα. Η Βασιλεία του Θεού ξεπερνά το επίγειο «καλό» του ανθρώπου και δεν έχει μάθει να επιβάλλεται με μέσα βίαια ή άδικα. Δεν είναι καθόλου λίγες οι φορές που οι Χριστιανοί πίστεψαν ότι θα μπορούσαν να εγκαθιδρύσουν τη Βασιλεία του Θεού δια της βίας. Με ένα τέτοιο όμως εγχείρημα Την είχαν ήδη χάσει από μέσα τους.

Η Βασιλεία του Θεού έχει ήδη έλθει, με τον Ιησού και δια του Ιησού, και ταυτόχρονα αποτελεί πάντα μια πραγματικότητα που αναμένουμε να έλθει, είναι συνεχώς «ἐν τῷ γίγνεσθαι». Εργάτες της είναι οι μάρτυρες, οι άγιοι, οι δίκαιοι. Πραγματώνεται ή καταστρέφεται με κάθε μια από τις δικές μας πράξεις. Η χάρις του Θεού αναλαμβάνει, κατευθύνει, διορθώνει, αναπληρώνει. Η Βασιλεία του Θεού στην πληρότητά της θα επιτευχθεί στο τέλος του κόσμου, όταν ο Θεός θα είναι ο μόνος υπέρτατος Βασιλεύς. Σε σχέση με την αναμενόμενη αυτή Βασιλεία, εμείς οφείλουμε να υιοθετήσουμε μια στάση ελπίδας και αναμονής: αφ’ ενός θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάθε μας πράξη έχει εδώ και τώρα απεριόριστη σημασία για την εγκαθίδρυση της Βασιλείας: αφ’ ετέρου θα προσβλέπουμε στον θάνατό μας με εμπιστοσύνη, καθώς δεν έχουμε εδώ μόνιμη πατρίδα και μόνο μετά την αναχώρηση από τη γήινη διαμονή μας θα εισέλθουμε οριστικά (εάν μας δοθεί η Χάρις) στη Βασιλεία του Θεού.

Lev Gillet, Πάτερ Ημών… Κύριε Ιησού Χριστέ: Οι δύο θεμελιώδεις προσευχές που στηρίζουν την πίστη των χριστιανών, Ενός μοναχού της Ανατολικής Εκκλησίας, μετάφραση Πολυξένη Τσαλίκη – Κιοσόγλου, 1η έκδ., Αθήνα, Ακρίτας, 2007.