Menu Close

20/1/2022

Θείο και ανθρώπινο στοιχείο στην εκκλησία

Πρέπει πάντα να ενθυμούμαστε ότι μέσα στην Εκκλησία υπάρχει ένα θείο στοιχείο και ένα ανθρώπινο, ότι η ζωή της Εκκλησίας είναι «θεανθρώπινη», αποτελεί συλλογικό έργο του θείου και του ανθρώπινου παράγοντα. Το θεϊκό θεμέλιο της Εκκλησίας είναι αιώνιο και αλάνθαστο, άγιο και καθαρό, δεν μπορεί να παραμορφωθεί και «πύλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσι Αὐτῆς». Το θείο αυτό στοιχείο της Εκκλησίας είναι ο Χριστός, ο Αρχηγός της, η ηθική διδασκαλία του Ευαγγελίου, οι βασικές αρχές της πίστεώς μας, τα δόγματα της Εκκλησίας, τα μυστήρια, το έργο της χάριτος του Αγίου Πνεύματος. Αλλά το ανθρώπινο στοιχείο της Εκκλησίας υπόκειται σε σφάλματα, είναι ευμετάβλητο, μπορεί να υποστεί αλλαγές, ασθένειες, πτώσεις, αλλοιώσεις, κατά τον ίδιο τρόπο που μπορούν να υπάρξουν σ’ αυτό δημιουργικές κινήσεις, ανάπτυξη, εμπλουτισμός, αναγέννηση. Οι αμαρτίες της ανθρωπότητας και της εκκλησιαστικής ιεραρχίας, δεν είναι αμαρτίες της Εκκλησίας υπό τη θεία ιδιότητά της και δεν μειώνουν στο ελάχιστο την αγιότητά της. Ο Χριστιανισμός επαναστατεί εναντίον της ανθρώπινης φύσεως, απαιτεί τον φωτισμό και την μεταμόρφωσή της, και η ανθρώπινη φύση με τη σειρά της αντιστέκεται και προσπαθεί να φέρει τον Χριστιανισμό στα μέτρα της. Υπάρχει μια συνεχής διαμάχη, μια πάλη μεταξύ θείου και ανθρωπίνου στη διάρκεια της οποίας πότε το θείο φωτίζει το ανθρώπινο και πότε το ανθρώπινο εκφυλίζει το θείο.

Νικόλαος Μπερντιάεφ (Nicolas Berdiaeff), Για την αξία του χριστιανισμού και την απαξία των χριστιανών, μετάφραση Χρήστος Καραγιώργος, Αθήνα, Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος, 2007.