Menu Close

Το Μυστήριο του Ευχελαίου

Ο Θεάνθρωπος Ιησούς ο από Ναζαρέτ είναι ο ιδρυτής της Εκκλησίας και ο παραδώσας σε Αυτή τα ιερά Μυστήρια. Δεξαμενή της Θείας Χάριτος είναι ο Σταυρός και η Ανάσταση του Λυτρωτή. Κρουνοί οι θεοσύστατες τελετές τα ιερά Μυστήρια. Όλα τα Μυστήρια παρεδόθηκαν μετά την λαμπροφόρο Ανάστασή Του πλην της Θείας Ευχαριστίας που δόθηκε πριν το σωτήριο Πάθος Του. Αυτό μάλιστα είναι και το μόνο που τέλεσε ο Ίδιος, ενώ τα άλλα έδωκε εντολή να τα τελούν οι Άγιοι Απόστολοί Του και μετά από αυτούς οι κανονικά χειροτονούμενοι κληρικοί (Α΄ Τιμ. 4, 14 και 5, 22).

Το Μυστήριο του Ευχελαίου αναφέρεται ωραιότατα από τον Άγιο Ιάκωβο τον Αδελφόθεο στην καθολική του λεγόμενη επιστολή ως εξής: «Ἀσθενεῖ τις ἐν ὑμῖν; προσκαλεσάσθω τοὺς πρεσβυτέρους τῆς Ἐκκλησίας, καὶ προσευξάσθωσαν ἐπ᾿ αὐτὸν ἀλείψαντες αὐτὸν ἐλαίῳ ἐν τῷ ὀνόματι τοῦ Κυρίου καὶ ἡ εὐχὴ τῆς πίστεως σώσει τὸν κάμνοντα, καὶ ἐγερεῖ αὐτὸν ὁ Κύριος· κἂν ἁμαρτίας ᾖ πεποιηκώς, ἀφεθήσεται αὐτῷ». (Ιακ. 5, 14-15).

Μυστήριο του Ευχελαίου

Το Μυστήριο τελείται από 7 ιερείς (επταπάπαδο), από λιγότερους και ακόμη από ένα. Η ακολουθία αποτελείται από τον κανόνα του Αρσενίου Κερκύρας (10ος αι.) συνήθως (γιατί υπάρχουν και άλλοι κανόνες νεώτερων ποιητών), από το ωραίο επαναλαμβανόμενο πρόψαλμα «Δέσποτα Χριστέ, ἐλέησον τοὺς δούλους σου», 7 αποστολικά αναγνώσματα και 7 Ευαγγελικές περικοπές (Καλού Σαμαρείτη, Ζακχαίου, αποστολής Μαθητών, Πενθεράς Πέτρου, Δέκα Παρθένων, Χαναναίας και κλήσης Ματθαίου) και 7 Ευχών. Στην τελευταία Ευχή γονατίζουν οι δυνάμενοι και ακολουθεί η σταυροειδής χρίση όλων στο πρόσωπο και στα χέρια (έδρα 5 αισθήσεων). Το Ευχέλαιο τελείται για τους ασθενείς στο Ναό και εν ανάγκη στα σπίτια.

Με το Μυστήριο του Αγίου Ελαίου παρέχεται άφεση καθημερινών συγγνωστών αμαρτιών και πολλάκις ίαση σωματικών ασθενειών. Το Μυστήριο αυτό σε καμιά περίπτωση δεν αντικαθιστά το άλλο της Μετανοίας και Εξομολογήσεως.

Την αγία και Μεγάλη Τετάρτη το εσπέρας τελείται σε όλους τους ενοριακούς και μοναστηριακούς ιερούς Ναούς το Μυστήριο του Ευχελαίου για άνετη συμμετοχή όλων των πιστών σε αυτό, αφού μάλιστα πολλοί πρόκειται την επομένην και εξής να προσέλθουν στο Ποτήριο της Ζωής παράλληλα προς την άλλη τους πνευματική προετοιμασία.

Νευράκης Νικόλαος, Το κατανυκτικό Τριώδιο, Αθήνα, 1995