Menu Close

Η Βάπτισις του Χριστού

Τα τριάντα πρώτα χρόνια της επίγειας ζωής Του ο Χριστός παρέμεινε άγνωστος για τους περισσότερους ανθρώπους. Όταν άρχισε την δημόσια δράση, η πρώτη πράξη ήταν η βάπτισή Του από τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο.

Ο Χριστός ως αναμάρτητος δεν είχε ανάγκη βαπτίσματος. Ήταν όμως πράξη υπακοής: Οὕτω πρέπον ἐστὶν ἡμῖν πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνην.[1] Με την βάπτισή Του ο Κύριος εγκαινίασε το Βάπτισμα της Εκκλησίας, και με την κάθοδό Του στα ύδατα του Ιορδάνου και την άνοδό Του από αυτά, προτύπωσε τον θάνατο και την ανάστασή Του. Γι’ αυτό κι εμείς με την βάπτισή μας συμμετέχουμε με μυστηριακό τρόπο στα πάθη και την ανάστασή Του.[2]

Η βάπτιση του Χριστού είναι μία θεοφάνεια, δηλαδή φανέρωση του Θεού. Η πρώτη σαφής φανέρωση του Τριαδικού Θεού: Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου, Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις. Ο Υιός του Θεού βαπτίζεται, ο Θεός Πατήρ μαρυτρεί: Οὗτος ἐστιν ὁ υἱός μου ὀ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα,[3] και το Άγιο Πνεύμα -με την μορφή περιστεράς- βεβαιώνει την πατρική φωνή.

Η Βάπτισις του Χριστού

Στην βάπτιση κάθε πιστού έχουμε μία επανάληψη της τριαδικής θεοφανείας. Ο βαπτιζόμενος με τριπλή κατάδυση και ανάδυση βαπτίζεται εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, και ανεβαίνει αναγεννημένος και κατά Χάριν υιός του Θεού.

Όταν βαπτιζόταν ο Χριστός, άνοιξαν γι’ Αυτόν οι ουρανοί, και το Άγιο Πνεύμα στάθηκε επάνω Του. Παρόμοια και στην δική μας βάπτιση ανοίγουν οι ουρανοί, και ο Χριστός στέλνει το Άγιο Πνεύμα, «το οποίο μας καλεί στην ουράνια πατρίδα. Και δεν μας καλεί έτσι απλά, αλλά με την πιο μεγάλη τιμή. Διότι δεν μας έκανε Αγγέλους ή Αρχαγγέλους, αλλά μας ανέδειξε υιούς Θεού».[4]

[1] Ματθαίος 3, 15.

[2] Πρβλ. Ρωμαίους 6, 3-5.

[3] Απολυτίκιον της Εορτής των Θεοφανείων – Ματθαίος 3, 17.

[4] Ματθαίος 3, 16 – Ιερός Χρυσόστομος, Εις Ματθαίον 12, 3, PG 57, 206.

Ιερομόναχος Γρηγόριος, Η Ορθόδοξη Πίστη, Λατρεία και Ζωή, Σχεδίασμα ορθοδόξου κατηχήσεως, Ιερόν Κουτλουμουσιανόν Κελλίον Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, Άγιος Όρος, 2012