banner_psixofeli

Οι προσπάθειες να αποκτήσουμε τα αναγκαία για τη ζωή μας δεν είναι βλαβερές στην ποιότητά τους, αλλά στην υπέρμετρη ποσότητά τους.

Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός

Χριστόφιλος ή Χριστομάχος


27/6/2017

Χριστόφιλος ή Χριστομάχος

Ἐν τούτῳ γινώσκετε τὸ πνεῦμα τοῦ Θεοῦ· πᾶν πνεῦμα ὃ ὁμολογεῖ Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστι· καὶ πᾶν πνεῦμα ὃ μὴ ὁμολογεῖ τὸν Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἔστι· καὶ τοῦτό ἐστι τὸ τοῦ ἀντιχρίστου ὃ ἀκηκόατε ὅτι ἔρχεται καὶ νῦν ἐν τῷ κόσμῳ ἐστιν ἤδη. (Ἰωάννου Α ́ 4:2).

Στην πραγματικότητα όλα τα πνεύματα καταλήγουν σε δύο είδη: σ’ εκείνα που είναι από τον Θεό και σ’ εκείνα που είναι από τον διάβολο. Από τον Θεό είναι εκείνα που αναγνωρίζουν και ομολογούν ότι ο Ιησούς είναι ο ενσαρκωμένος Θεός Λόγος, Κύριος και Σωτήρας· ενώ από τον διάβολο είναι εκείνα που δεν Τον αναγνωρίζουν. Η φιλοσοφία του διαβόλου συνοψίζεται σ’ αυτό: δεν αναγνωρίζει τον Θεό στον κόσμο, ούτε την παρουσία Του, ούτε την ενσάρκωσή Του. Ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει Θεός ούτε στον κόσμο, ούτε στον άνθρωπο, ούτε στον Θεάνθρωπο. Κηρύττει ότι είναι ανοησία να πιστεύεις ότι ο Θεός ενσαρκώθηκε σε άνθρωπο και μπορεί να ζήσει μέσα στον άνθρωπο· ο άνθρωπος όλος είναι δίχως Θεό, ον στο οποίο δεν υπάρχει Θεός, ούτε οτιδήποτε του Θεού, οτιδήποτε θείο, αθάνατο, αιώνιο. Ο άνθρωπος είναι όλος πρόσκαιρος, όλος θνητός. Ανήκει στο ζωικό κόσμο, και σχεδόν σε τίποτα δεν διαφέρει απ’ αυτόν, γι’ αυτό και είναι φυσικό να ζει σαν τα ζώα, που είναι πρόγονοί του και οι φυσικοί συνάδελφοί του. Τέτοια είναι στην πραγματικότητα η φιλοσοφία του Αντίχριστου, που με κάθε τρόπο θέλει να αντικαταστήσει το Χριστό, να πάρει την θέση Του στον κόσμο και στον άνθρωπο. Ο άγιος Θεολόγος ξεκάθαρα λέει αυτή την αλήθεια: «ἐν τούτῳ γινώσκετε τὸ πνεῦμα τοῦ Θεοῦ· πᾶν πνεῦμα ὃ ὁμολογεῖ Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστι· καὶ πᾶν πνεῦμα ὃ μὴ ὁμολογεῖ τὸν Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἔστι· καὶ τοῦτό ἐστι τὸ τοῦ ἀντιχρίστου ὃ ἀκηκόατε ὅτι ἔρχεται καὶ νῦν ἐν τῷ κόσμῳ ἐστιν ἤδη». Όταν γράφει «πᾶν πνεῦμα» μπορεί να εννοεί ένα πρόσωπο, η μία διδασκαλία, η μία ιδέα, η μία σκέψη. Κάθε διδασκαλία, κάθε ιδέα, κάθε σκέψη που δεν αναγνωρίζει ότι ο Ιησούς είναι Θεός, Σωτήρας, και ενσαρκωμένος Θεός, κατάγεται από τον αντίχριστο. Και τέτοια πρόσωπα και διδασκαλίες και ιδέες υπήρχαν κιόλας από την ίδια την παρουσία του Χριστού στον κόσμο, γι’ αυτό ο άγιος Μύστης λέει για τον Αντίχριστο: «καὶ νῦν ἐν τῷ κόσμῳ ἐστιν ἤδη». Κάθε άνθρωπος, κάθε ιδέα στον κόσμο που απαρνείται την Εκκλησία του Χριστού είναι του αντιχρίστου. Δημιουργός της κάθε αντιχριστιανικής ιδεολογίας είναι, άμεσα η έμμεσα, ο αντίχριστος. Στην πραγματικότητα, όλες οι ιδεολογίες μπορούν να συνοψιστούν σε δύο είδη: εκείνες για τον Χριστό και εκείνες για τον αντίχριστο. Ο άνθρωπος βρίσκεται σ’ αυτό τον κόσμο, για να λύσει ένα πρόβλημα στην πραγματικότητα: εάν είναι με τον Χριστό ή κατά του Χριστού. Και κάθε άνθρωπος, θέλοντας η μη, μόνο αυτό το πρόβλημα όντως λύνει. Είναι η Χριστόφιλος η Χριστομάχος, δεν υπάρχει τρίτη εκδοχή.

π. Ιουστίνος Πόποβιτς, Ερμηνεία των επιστολών του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, 1η έκδ., Αθήνα, Εν πλω, 2006

Διαβάστε επίσης...