Menu Close

Η Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου

Τῇ ΚΣΤ΄ Δεκεμβρίου ἡ Σύναξις τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου. Περὶ τῆς εἰς Αἴγυπτον φυγῆς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου.

Όταν ο Ηρώδης πήρε την απόφαση να θανατωθούν όλα τα παιδιά της περιοχής Βηθλεέμ από δύο χρονών και κάτω, εμφανίστηκε σε όνειρο στον Ιωσήφ Άγγελος Κυρίου και του είπε: «σήκω, πάρε το Παιδί και την μητέρα Του και φύγε και πήγαινε στην Αίγυπτο και μείνε εκεί μέχρι να σου πω πάλι τι θα κάνεις».[1]

Έφυγε, λοιπόν, και πήγε στην Αίγυπτο[2] η Θεοτόκος μαζί με το Θείο Βρέφος και τον Ιωσήφ αφ’ ενός μεν για να εκπληρωθεί η προφητεία που έλεγε· «κάλεσα τον Υιό μου από την Αίγυπτο»[3] και αφ’ ετέρου για να κλείσει τα στόματα των αιρετικών. Αυτό σημαίνει το εξής: εάν δεν έφευγε θα συλλαμβανόταν το Βρέφος και ή θα φονευόταν, οπότε θα εμποδιζόταν η σωτηρία του ανθρωπίνου γένους ή, εάν σωζόταν για να πραγματοποιηθεί το σχέδιο της σωτηρίας, τότε πολλοί θα ισχυρίζονταν ότι ο Χριστός γεννήθηκε κατά φαντασίαν και δεν πήρε πραγματικά ανθρώπινη σάρκα. Διότι, θα έλεγαν, αν ήταν πραγματικά άνθρωπος (με σάρκα όπως εμείς) δεν μπορούσε παρά να θανατωθεί με ξίφος, πράγμα που το ισχυρίστηκαν μερικοί αιρετικοί[4] παρότι δεν στηρίχτηκαν σε συγκεκριμένα επιχειρήματα.

Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου

Γι’ αυτούς, λοιπόν, τους δύο λόγους έφυγε και πήγε στην Αίγυπτο. Επί πλέον όμως και για να συντρίψει τα είδωλα[5] που ήταν εκεί. Με τον τρόπο αυτό, αποφεύγοντας, δηλαδή, τη σφαγή από τον Ηρώδη και επιστρέφοντας αργότερα, έμελλε να σώσει ολόκληρη την οικουμένη με τη Σταύρωσή Του.

[1] Ματθ. β΄ 13.

[2] Δεν είναι γνωστό πόσο χρονικό διάστημα έμεινε η Αγία οικογένεια στην Αίγυπτο. Οι γνώμες των ειδικών κυμαίνονται από δύο μέχρι πέντε χρόνια.

[3] Ωσηέ ια΄ 1.

[4] Οι αιρετικοί Γνωστικοί και Δοκήτες. Αυτοί εκτός από τις άλλες κακοδοξίες τους δέχονταν φαινομενική ενανθρώπηση και φαινομενικό σατυρικό θάνατο του Κυρίου.

[5] Πρβλ. τον στίχο των χαιρετισμών «τὰ γὰρ εἴδωλα ταύτης σωτήρ, μὴ ἐνέγκαντά σου τὴν ἰσχὺν πέπτωκεν» (από το στοιχείο Λ των χαιρετισμών).

Αρχιμανδρίτης Ιερώνυμος Κ. Δελημάρης, Τι γιορτάζουμε στις γιορτές του Χριστού και της Παναγίας: Τα συναξάρια των δεσποτικών και των θεομητορικών εορτών της Εκκλησίας σε απλή γλώσσα, 1η έκδ. Ναύπακτος, Αδελφότης Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναυπάκτου, 2004