Menu Close

Η Σύλληψη της Αγίας Άννης

Τῇ Θ΄ τοῦ μηνὸς Δεκεμβρίου, ἡ Σύλληψις[1] τῆς Ἁγίας Ἄννης, μητρὸς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου.

Ο Κύριος και Θεός μας, θέλοντας να ετοιμάσει άγιο οικοδόμημα και έμψυχο ναό ως κατοικία για τον Εαυτό Του, έστειλε τον άγγελο[2] Του προς το δίκαιο (ενάρετο) ζεύγος τον Ιωακείμ και την Άννα, απ’ τους οποίους θέλησε να προέλθει η κατά σάρκα μητέρα Του. Τους προμήνυσε, λοιπόν, ότι θα συλλάβει η πρώην άγονος και στείρα Άννα για να βεβαιώσει τη δική Του γέννηση από την αγία Παρθένο.

Η Σύλληψη της Αγίας Άννης

Έτσι λοιπόν συνελήφθη και γεννήθηκε η Αγία Παρθένος Μαρία· όχι βέβαια σε επτά μήνες όπως λένε μερικοί ή χωρίς σαρκική συνάφεια των γονέων της· γεννήθηκε σε εννέα μήνες. Και ναι μεν ήταν καρπός της υποσχέσεως του Θεού, αλλά έγινε με σπέρμα ανδρός με τη συνεύρεση των γονέων της. Μόνο ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός γεννήθηκε από την Αγία Παρθένο Μαρία με τρόπο ανέκφραστο και ανερμήνευτο, όπως εκείνος Μόνος γνωρίζει, χωρίς να υπάρχει το σαρκικό θέλημα. Και Αυτός όντας τέλειος Θεός, πήρε όλα τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσεως σε τέλεια μορφή, όπως τη δημιούργησε και την έπλασε στην αρχή κατά τον καιρό της δημιουργίας.

Αυτή λοιπόν την ημέρα την πανηγυρίζουμε επειδή μας υπενθυμίζει την υπόσχεση του αγγέλου που έφερε το χαρμόσυνο μήνυμα για τη σύλληψη της αγνής Θεομήτορος και Αειπαρθένου Μαρίας. Αυτή την υπόσχεση την έκαμε πράξη ο Θεός που δημιούργησε τα σύμπαντα από το μηδέν και αναζωογόννησε για παιδοποίηση τη στείρα μήτρα της Άννας. Έτσι, αυτήν που έζησε και έφθασε χωρίς παιδιά στα γηρατειά της, την έκαμε να αποκτήσει τέκνο με τρόπο παράδοξο στα τέλη της ζωής της.

Το τέκνο αυτό που της έδωσε ο Θεός ήταν το αντάξιο τέλος της πολύχρονης και δίκαιης προσευχής του ενάρετου ζευγαριού του Ιωακείμ και της Άννας. Αυτός ο Θεός ευδόκησε να αποκτήσουν αυτήν την κόρη οι θεόφρονες γονείς της και να πάρει ο Ίδιος σάρκα από αυτήν για τη σωτηρία όλου του κόσμου. Και βέβαια στο έργο αυτό την είχε εκλέξει απ’ όλες τις γυναίκες όλων των εποχών και την είχε προορίσει γι’ αυτό πριν απ’ όλους τους αιώνες.

Αυτή η εκκλησιαστική σύναξη προς τιμήν της Θεομήτορος τελείται στον Πάνσεπτο Ναό της Θεοτόκου που υπάρχει στα Ευόρανα κοντά στην αγιωτάτη Εκκλησία.

Αρχιμανδρίτης Ιερώνυμος Κ. Δελημάρης, Τι γιορτάζουμε στις γιορτές του Χριστού και της Παναγίας: Τα συναξάρια των δεσποτικών και των θεομητορικών εορτών της Εκκλησίας σε απλή γλώσσα, 1η έκδ. Ναύπακτος, Αδελφότης Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναυπάκτου, 2004



[1] Αναφορές σχετικές με την εορτή αυτή έχουν οι εκκλησιαστικοί συγγραφείς Ιωάννης μοναχός και πρεσβύτερος Ευβοίας (8ος αι.), Γεώργιος Νικομηδείας (†860), Ιάκωβος μοναχός (†1099), Επιφάνιος μοναχός (†1015), Ευθύμιος Κων/πόλεως (†917) και φυσικά το Πρωτευαγγέλιον του Ιακώβου. Οι πρώτες μαρτυρίες για τη γιορτή της Συλλήψεως ανάγονται στα τέλη του 7ου και τις αρχές του 8ου αιώνα. Επί του αυτοκράτορος Μανουήλ Κομνηνού (1143-1180) δηλαδή τον 12ο αιώνα η εορτή αυτή έλαβε επίσημο κρατικό χαρακτήρα.

[2] Κατά παράδοση τον αρχάγγελο Γαβριήλ.